Jarní dumání #3

by - dubna 23, 2012

A protože mám dneska čas a náladu, přidám i téma, které je stanovené pro dnešní datum. A téma je...

Knižní série

V poslední době se autoři začínají řídit mottem: „Když z toho jde vytěžit co nejvíc, jdeme do toho!“ Vymýšlejí si další a další díly sérií, nové série spin-offů, prequelů a novel. Jak tohle natahování a ždímání věrných čtenářů vnímáte vy? Čí knihy byste si určitě koupili a které vás spíš jen odrazují a znechucují?

Tak tohle je rozhodně zajímavé téma. Já sama mám doma několik pěkných sbírek, "nejpyšnější" jsem asi na Bratrstvo černé dýky v originále.
V dnešní době se ale objevuje víc a víc knižních sérií a vyvstávají nám tu otázky, jako např. jsou tyhle série vůbec nějak kvalitní? Nebo to je prostě nějaký brak, který autor hodil na papír, dali k němu pěknou obálku, anotaci co naslibuje hory doly a nakonec skutek utek? Pak se ještě autor rozhodne, že by nám mohl říct, jak to bylo předtím - a máme tu prequel. A proč třeba nenapsat i vedlejší dějovou linii o dalších postavách - a ano! Je tu spinn-off.
Samozřejmě že kromě takových sérií tu jsou i kvalitní dílka. Můžu uvést třeba mou milovanou Kate Daniels nebo oblíbenou Mercy Thompson, která ovšem své řady taky rozšířila o spinn-off Alfa&Omega.


K otázce kvality jsem se už tak trochu vyjídřila. Ale jak se říká - kvalita nebo kvantita - v tom by si měli někteří autoři udělat opravdu jasno.
Neříkám že mi vadí když má série 6-8 knih, no prosím, to je ještě v pohodě, autor může udržet zajímavou dějovou linku (můžu uvést třeba Harryho Pottera, který se asi vybaví většině lidí ve spojení knižní série). Pak je tu třeba mnou milované už desetidílné Bratrstvo černé dýky, které už ovšem taky mele z posledního.
To už radši ani nebudu zmiňovat upíří deníky, u kterých pokud vím se chystá k momentálním deseti dílům (je jich u nás vydaných deset, ze jo? :D) ještě další pokračování. K dalším "nekonečným sériím můžu ještě třeba jmenovat Anitu Blake, u které jsem se dostala k 15. knížce a pak jsem to vzdala.

Trochu mě taky mrzí, že už nevycházejí jednodílné knížky a ke všemu je pokračování. Celkem chápu, že autoři z toho chtějí vytřískat co nejvíc a proto píšou tolik dílů. Otázkou ale je - je to nutné? Ne není. Protože i jednodílné knížky jsou skvělé.
Já patřím do chudé studentské sféry a peníze na knížky už prakticky nemám kromě letních brigád hned brát a proto musím pečlivě přemýšlet, jestli si koupím novou knížku té či oné série. Nakonec si řeknu že ano, má to být přece jenom triologie. Ale ouha, pak to autorka změní na tetralogii...pentalogii... a nakonec je z toho třeba hexalogie. A já pak přemýšlím, jestli nemám jít ze zoufalosti náhodou vykrást banku.

Ano, dokoupím si sérii Bratrstva, u kterého jsem v češtině skončila u sedmého dílu; ne nelituju toho, že si budu kupovat další knihy Kate Daniels a ano - upřímně přemýšlím o tom, že si koupím Mercy Thompson od Patricii Briggs. Protože tohle mi přijde jako série, které za to stojí. Na druhou stranu ale můžu uvést třeba školu noci. Doma mám 8 dílů a četla jsem jen 6, k tomu zbytku se prostě nemůžu dokopat. V poličce mi leží i 3. díl Andělů od Lauren Kate a nijak se k němu nemám. Teď jsem třeba po dlouhém přemáhání rozečetla 3. díl Smečky.
Už ale začínám mluvit docela z cesty, takže tohle radši ukončím.
Takže nakonec: Série - ano
                         Více jak 7 dílů - ne                 
  
Jak jste na to vy s knižními sériemi? Ráda si poslechnu jiné názory... :)


You May Also Like

0 komentářů